Forsvarets seniorforbunds tur til Flor og Fjære 20. juni

Leserinnlegg v/Sigmund Skreiberg

Forsvarets seniorforbund avdeling Rygge hadde invitert sine medlemmer med på en tre-dagers tur til Flor & Fjære ved Stavanger. Det var buss som transportmiddel og for en buss, 56 seter og 1 uke gammel. Turen var arrangert av Aasbø travel og som transportør benyttet de buss fra Kviteseid transportservice. Vi hadde bussen under hele oppholdet og alt var lagt til rette for at alle kunne delta. På vei til Stavanger stoppet vi et par steder for å strekke på beina og lunsj inntok vi i Lillesand på hotell Norge. Undertegnede har aldri vært noen tilhenger av buss, men denne var virkelig bra og i Stavanger bodde vi på hotell midt i sentrum.

Dag 2 hadde vi en 20 minutters båttur ut til Flor & Fjære som ligger på øya Sør-Hidle utenfor Stavanger, men først hadde vi en rundtur med bussen hvor vi fikk et inntrykk av oljebyen Stavanger, så videre til Jærstrendene og ut til Sola. Vi fikk se restene av den siste sandstormen hvor vei og sykkelsti måtte stenge i lange perioder på grunn av sand. På returen fikk de som hadde anledning til det en tur gjennom Gamle Stavanger, men her ble det nok for trangt for bussen. Deretter bar det ut til ferjekaien og båten til Sør- Hidle. Det må nevnes at vi hadde utmerkede guider både i Stavanger og på Flor & Fjære.

Flor & Fjære er fra å ha vært en karrig øy blitt til et hageeldorado for mennesker fra nær og fjern. Det gunstige klimaet gjør at det finnes trær, busker, palmer og stauder en helst forbinder med sørligere strøk, fossefall og dammer hvor det svømte Koi. Mellom trærne var det plantet 40 000 sommerplanter. Dette må oppleves.

Dag 3 var en hjemreisedag med nye opplevelser. Bussen tok oss til Lauvik hvor vi gikk om bord i ferjen som tok oss inn til Lysebotn. En to-timers tur inn fjorden hvor vi passerte Prekestolen og Kjerag (1110 m over havet). Det var en spesiell opplevelse og se disse kjente turistattraksjonene fra fjorden. Langt der oppe hvor fjellet møtte himmelen så vi en liten kloss som var Prekestolen. En liten kloss som slett ikke stupte rett ned i fjorden, men tvert imot lå et stykke tilbaketrukket. På bilder ser vi Kjerag bolten hvor en person balanserer på denne 5m2 store steinen. Her står folk i kø for å komme ut på steinen som ligger fastklemt i en fjellsprekk. Skipperen på fergen måtte peke den ut for oss, ellers hadde vi ikke sett den.

Turen fra Lysebotn og opp til Kjerag Cafe & restaurant (Ørneredet) var ikke for de småskvetne, 27 hårnålssvinger i fjellsiden måtte passeres. Dette klarte Stein sjåfør med glans.

Etter lunch på kafeen bar det videre Suleskarvegen (veien er vinterstengt). Veien svinger seg fra Rogaland i vest, over fjellet gjennom Agder fylkene og videre til Telemark. En severdig opplevelse. Vi sitter igjen med metervis med film (bilder) og inntrykk fra en minneverdig tur.

1. juli 2019

Forsvarets Seniorforbund, avdeling Rygge

Sigmund Skreiberg

Del gjerne innlegget på sosiale medier!